Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Doma na sídlišti? Lokální identita a identifikace s místem v odlišných typech městského prostředí
Veselý, Martin ; Haluzík, Radovan (vedoucí práce) ; Pětová, Marie (oponent) ; Vašát, Petr (oponent)
Martin Veselý Doma na sídlišti? Lokální identita a identifikace s místem v odlišných typech městského prostředí Práce se zabývá otázkou identity místa a identifikace s místem v městském prostředí na příkladu Jižního Města reprezentujícího velké, centrálně plánované sídliště, a "starých" Vršovic jako příkladu tradiční městské čtvrti. Autor rozlišuje dva teoreticko-metodologické přístupy k analýze městského prostředí. První je přístup ontologicko-historický, etická perspektiva popisující prostor a místo s využitím teoretického aparátu urbanismu a fenomenologie architektury. Druhý přístup - antropologický - je přístupem emickým zkoumajícím porozumění místu sociálními aktéry. Autor na četných příkladech ukazuje, jak se lidé identifikují s místem a jakou roli v procesu identifikace s místem hraje fyzická podoba a paměť místa. Vztah ontologicko-historické a antropologické perspektivy považuje za dialogický a hledá jejich průsečíky. Cílem práce je na empirickém materiálu ověřit možnosti a limity obou analytických přístupů. Zároveň ukazuje, že jednostranný způsob interpretace má za následek nedostatečné porozumění identitě místa. Jinými slovy, nedokáže přesvědčivě odpovědět na otázku, v čem spočívá genius loci.
Movement and Creativity
Golob, Polona ; OSWALDOVÁ, Petra (vedoucí práce) ; RAISOVÁ, Michaela (oponent)
The topic of this master thesis is to explore the methods and principles of movement education at the Department of Authorial Creativity and Pedagogy (KATaP). The Authorial Acting program in English started in 2015. Throughout the span of two years, movement classes are taught by three professors. All of them have different approaches, yet they strive towards the same goal – that students gain a higher awareness of their body and can attain better control over their everyday movement habits as well as their movement on stage. Though the study program is designed as a mirror of the Czech program, changes were made due to the different cultures, temperament and skills of the English program students. This represents a great opportunity to revise how movement is being taught at the department. The body of this thesis is divided into three major chapters dealing with: posture, space and imagination. Each chapter includes a description of exercises that we did in KATaP movement classes related to a specific topic. Sources for the exercise descriptions as well as my reflection on how I felt and what changes I experienced during and after the exercise are taken from my class notes and semester reflections. At the same time, each topic is explored through published theory to give the movement classes a theoretical perspective. The last chapter is devoted to exploring the connection between imagination and movement and how this affects an actor's creativity. The main motivation for writing this thesis is my appreciation for the transformation my body has undergone during my studies at KATaP. That is why I believe that many can benefit from its content be it theoreticians, teachers or other practitioners in the world of performing arts as well as people who are simply interested in learning something new about their bodies.
Krajina časů na přeskáčku
Tůma, Daniel ; MAZÚCH, Branislav (vedoucí práce) ; TEJNOROVÁ, Petra (oponent)
Krajina časů na přeskáčku V mé diplomové práci se snažím specifikovat východiska pro mou autorskou práci skrze mé zkušenosti ze studia na katedře alternativního a loutkového divadla, jež mě vedla k zájmu o autorskou tvorbu jako takovou, kterou se snažím formulovat na příkladu našeho představení I LIDÉ MAJÍ DUŠI. Celá práce začíná kapitolou Východiska, která zmiňuje výhody blokové výuky a její přínos pro mou další tvorbu. Tato kapitola je rozdělena dále do dvou podkapitol, kdy první slouží jako úvaha nad funkcí a schopností současného divadla, v čase digitálně-technologického rozkvětu a druhá pojednává o využití těchto multimédií, jako nástroj, jehož úloha spočívá v rozšíření naší platformy a prostoru pro samotnou tvorbu oproti tomu, kdy se divadlo snaží vyjít ze slepé uličky pomocí prázdné iluze. Dále na to navazuji kapitolou Prostý prostor a jeho nosná síla, kdy parafrázuji Jerzy Grotowského a jeho výklad chudého a bohatého divadla a specifikuji výchozí body k divadelnímu prostoru a následně i tvorbě jako takové, v další kapitole se pak věnuji antropologickému přístupu, který mi slouží jako rádce a pomocník v cestě za autenticitou na jevišti. Dalšími kapitolami se pokouším pojmenovat, co pro mne znamená živý proces zkoušení, který je komplexní, provázaný jako jeden organismus a s ním spojené souvislosti v cestě za specifikací mého autorského přístupu. Následně se dostávám ke kapitole o samotném představení I LIDÉ MAJÍ DUŠI, kde se snažím zformulovat náš vlastní způsob tvorby a uvažování nad ním. Na konkrétní scéně pak přibližuji onen syntetizující přístup k divadlu a další klíčové fragmenty pro formu, která mě zajímá. Dále navazuji kapitolou Sarajevo, což je název jedné z naší klauzurní práce, kde popisuji, v čem pro mne spočívá divadlo, které si je schopno udržet svou autenticitu, i přes to, že pojednává o tématu jako je válka a s ní spojené události, které jsou těžko přenositelné na divadlo, které zobecňuji a dávám opět do kontextu mého pohledu na divadlo.
Prostor jako partner
Josefi, Zdenka ; ELIÁŠOVÁ, Bohumíra (vedoucí práce) ; KNYTLOVÁ, Veronika (oponent)
Cílem práce je představit a prozkoumat téma prostoru z více úhlů a nabídnout možnosti jeho využití během přípravy inscenace. V úvodní části se věnuji vymezení pojmů, které se prostoru týkají, dále pak vývoji divadelnímu prostoru, který přináší důležité informace z historického hlediska, tendence a přesah do dnešní doby. Objasním také pojmy prostorová inteligence, proxémika, základní pravidla kompozice, které jsou nedílnou součástí tématu. Hlavní část představuje náhled do vlastní práce s prostorem na základě popisu přípravy a využití prostoru během autorské inscenace Sofie.
Obrazy jednoho sídla: Nymburk očima svých obyvatel
Malá, Michaela ; Sládek, Jan (vedoucí práce) ; Illner, Michal (oponent)
Diplomová práce Obrazy jednoho sídla: Nymburk očima svých obyvatel se zabývá tím, proč se lidé ve městě chovají různým způsobem. Práce vychází z přístupu behaviorální geografie, který je v této práci konkrétněji zastoupen dílem Kevina Lynche. Lynch navrhl koncept image čili obrazu města neboli představ lidí o obývaném městském prostředí. Ty jsou tvořeny prostřednictvím jeho viditelných vlastností, které u lidí vyvolávají silný dojem a silně působí na jejich smyslové vnímání. Zároveň zde není opomenut přímý vliv prostředí v podobě teorie architektonicko-urbanistického determinismu a psychologie životního prostředí. Cílem práce je zjistit, jaké obrazy Nymburka existují v myslích jeho obyvatel, jakými prvky jsou tvořeny a jaká je jejich skladba. Práce se přitom soustředí jak na podobu univerzálního obrazu města, tak na to, jaké v něm existují rozdíly vzhledem k aktuální fázi životního cyklu a pohlaví dotazovaných obyvatel. Výzkumné šetření je provedeno kvalitativní metodou prostřednictvím nákresů mentálních map a polostrukturovaných rozhovorů s šestnácti komunikačními partnery z řad obyvatel Nymburka.
Doma na sídlišti? Lokální identita a identifikace s místem v odlišných typech městského prostředí
Veselý, Martin ; Haluzík, Radovan (vedoucí práce) ; Pětová, Marie (oponent) ; Vašát, Petr (oponent)
Martin Veselý Doma na sídlišti? Lokální identita a identifikace s místem v odlišných typech městského prostředí Práce se zabývá otázkou identity místa a identifikace s místem v městském prostředí na příkladu Jižního Města reprezentujícího velké, centrálně plánované sídliště, a "starých" Vršovic jako příkladu tradiční městské čtvrti. Autor rozlišuje dva teoreticko-metodologické přístupy k analýze městského prostředí. První je přístup ontologicko-historický, etická perspektiva popisující prostor a místo s využitím teoretického aparátu urbanismu a fenomenologie architektury. Druhý přístup - antropologický - je přístupem emickým zkoumajícím porozumění místu sociálními aktéry. Autor na četných příkladech ukazuje, jak se lidé identifikují s místem a jakou roli v procesu identifikace s místem hraje fyzická podoba a paměť místa. Vztah ontologicko-historické a antropologické perspektivy považuje za dialogický a hledá jejich průsečíky. Cílem práce je na empirickém materiálu ověřit možnosti a limity obou analytických přístupů. Zároveň ukazuje, že jednostranný způsob interpretace má za následek nedostatečné porozumění identitě místa. Jinými slovy, nedokáže přesvědčivě odpovědět na otázku, v čem spočívá genius loci.
Perception of space in virtual reality environments
Fajnerová, Iveta ; Vlček, Kamil (vedoucí práce) ; Vavrečka, Michal (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo objasnit problematiku prostorového vidění s ohledem na navigaci ve virtuálním prostředí a neuronální základy odhadu vzdáleností. Pro tento účel byla vytvořena virtuální verze Úlohy hledání skrytého cíle, která je analogií Morrisova vodního bludiště pro lidi. Práce prezentuje výsledky experimentu s odstraňováním orientačních značek v kruhové aréně. Cílem experimentu bylo objasnit, jestli pro naši arénu platí předpoklad teorie kognitivního mapování o rovnocennosti orientačních značek při hledání skryté pozice cíle. Výsledky experimentu naznačují, že přesnost odhadu pozice cíle je dána nejen počtem viditelných značek, ale i jejich individuální hierarchií. Ta může být odvozena na základě jejich vzdálenosti od pozice cíle, ale v některých případech je ovlivněna výraznou identitou značky. Na tyto výsledky navazuje experiment využívající principy funkční magnetické rezonance s cílem objasnit neuronální základy odhadu vzdáleností ve virtuální aréně v egocentrickém a allocentrickém referenčním rámci. Výsledky potvrzují nálezy citovaných studií o účasti oblastí okcipitálního a parietálních laloku při odhadování vzdáleností v prostoru. Porovnání obou typů referenčních rámců ukázalo, že zatímco pro egocentrický odhad je specifická i aktivita premotorických korových oblastí, v...
Max Frisch: "Andorra" - komplexní scénografické řešení
Trpković, Andrijana ; DUŠEK, Jan (vedoucí práce) ; TEMPÍR, Nikola (oponent)
Frischovo dílo a obzvláště Andorra se zabývá vyrovnáním se s minulostí a postojem, jakým k minulosti a činům v ní vykonaným zaujmeme. Zda jsme schopni sebereflexe, nastavení zrcadla nejen všeobecně - jako národ, ale i v soukromých životech. Další rovinou hry je nepřizpůsobivost a jinakost hlavní postavy - Andriho. Frisch zde píše o Andoře, ale zajisté má na mysli své rodné Švýcarsko, stejně jako já vnímám určitou podobnost ve ,,velikosti" země, ve které žiji. Tato práce by měla být zamyšlením nad stavem společnosti a jejím směřováním, stejně jako nad směřováním divadla (dnešní herec a divák, jejich vzájemný vztah, předstírání vs. autenticita) a nad stavem kultury všeobecně u nás a také v německy mluvících zemích. Klíčová
Divadelní tvorba v původně nedivadelním prostoru
Vanišová, Apolena ; MAKONJ, Karel (vedoucí práce) ; KLÍMA, Miloslav (oponent)
V této práci se zaměřuji na problematiku divadelní tvorby v původně nedivadelním prostoru. Cílem práce je na příkladě konkrétních projektů popsat vztah mezi prostorem, režijní, scénografickou a výtvarnou složkou díla. V práci mapuji svou tvorbu v původně nedivadelním prostoru a popisuji proces vzniku jednotlivých projektů, které jsem v takovém prostoru realizovala. Na základě zkušeností, které jsem získala během realizace řady inscenací, divadelních instalací a jedné výtvarné instalace, představuji možné umělecké přístupy a pracovní postupy. Podstatou práce je hledání a pojmenování momentů, ve kterých prostor ovlivňuje vznikající projekt, a momentů, ve kterých naopak vznikající projekt ovlivňuje již existující, původně nedivadelní, prostor. Práce poskytuje přehled zkušeností, které jsem nabyla během tvorby v původně nedivadelních prostorech, a představuje možné tvůrčí propojení umělecké a produkční činnosti. Čtenáři zde předkládám řadu možných východisek a předpokladů práce v původně nedivadelním prostoru a upozorňuji na její výhody i úskalí.
Scénografie a její dramaturgické aspekty
Vydarená, Tereza ; ŠPLÍCHALOVÁ, Kateřina (vedoucí práce) ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (oponent)
SCÉNOGRAFIE A JEJÍ DRAMATURGICKÉ ASPEKTY rozebírá principy autorského výtvarného vyjádření na základě dramaturgického myšlení. To se vedle vizuálního komponentu stává jedním z prvotních konstitučních prvků v procesu tvorby autorského výtvarného představení. Jde o průběh vzniku jevištního tvaru, kdy se obraz stává "vypravěčem děje" a instalace "mezníkem mezi obrazem a divadelním představením." Praktická část se zabývá výtvarným autorským představením 4 měsíce Osla a představením Bar ve Folies, které vychází z divadelní práce s lidmi s mentálním postižením. Zde uvedu možnosti dramaturgického myšlení v praxi, a to opět v průběhu zrodu autorského výtvarného představení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.